Podkast

Mens det mellom 2018 og 2019 ikke var noen økning i bruken av podkast, er det til sammen fem prosentpoeng flere som bruker podkast i år. Selv om bruken øker, er det fortsatt flest som ikke har lyttet til podkast den siste måneden.

Det er flere menn enn kvinner som hører på podkast, og som vi har sett i tidligere år er podkast også i 2020 et medium for de yngre. 59 prosent av dem under 35 år har hørt på podkast den siste måneden, mot 27 prosent av dem over 35 år. Det er også slik at flere av de med høy utdanning enn de med lav utdanning bruker podkast. Til sist er det verdt å merke seg at de som politisk hører til på venstresiden og i sentrum bruker podkast i markant større grad enn dem som plasserer seg på høyresiden.

Den økte tiden man bruker hjemme som følge av koronaviruset kan ha ført til at enda flere har begynt å lytte til podkast. Podkast er også et medium som lett lar seg kombinere med andre sysler som husarbeid eller trening, så det blir interessant å følge med på hvordan bruken utvikler seg.

Det er en økning i lytting til alle typer podkast, men podkaster om sport er det færrest som hører på. Det er ikke store variasjoner i hva man lytter til ut fra sosial bakgrunn her, men noen små forskjeller ser vi. For eksempel hører kvinner mest på podkaster om dagligliv og livsstil, mens menn hører mest på nyheter og spesialistemner.

Økningen i bruk av podkast kan tyde på at mediet er i ferd med å bli allment kjent. I år fikk også podkastene sin egen toppliste, Podtoppen, noe som også antyder en økning i podkastens popularitet. Både nyhetsleverandører, kulturinstitusjoner og andre som formidler informasjon eller underholdning tar i bruk mediet i mye større grad nå enn for noen år siden.

De som lytter til podkast er veldig fornøyde! De fleste opplever å få en dypere forståelse for ting, at podkast er praktisk og at utvalget er godt. De fleste mener også at podkaster gir en mer underholdende måte å få nyheter på sammenlignet med andre medier.

For første gang har vi spurt hvor podkastbrukerne finner podkastene sine. At Spotify er mest brukt kan ha å gjøre med at det er en app mange nordmenn bruker – ifølge Kantar TNSs Medietrender 2020 bruker 68% av den norske befolkningen Spotify. Det gjør det til en lett app å bruke til podkast: Mange podkaster er tilgjengelige der og det hjelper også at Spotify har gjort dem mer synlige. I tillegg vet man hvordan appen fungerer, så det er bare å trykke på play og lytte i vei, i motsetning til andre podkastapper som man må laste ned og gjøre seg kjent med. Av dem som lytter til podkast, er det langt flere under 35 år (51 prosent) som bruker Spotify til podkast sammenlignet med dem over 35 år (31 prosent).

NRKs radioapp og YouTube deler andreplassen. Vi er overrasket over at 30 prosent bruker YouTube til å lytte til podkast. Det er ingen forskjell i bruk ut fra hverken alder eller kjønn. YouTube er imidlertid også et kjent medium, så kanskje vi her ser den samme effekten som hos Spotify.

Det er langt flere av dem over 45 år (48 prosent) som bruker NRKs radioapp til podkast, enn dem under 45 år (22 prosent).

I samarbeid med Fritt ord
Utarbeidet av: Hallvard Moe og Janne Bjørgan, UiB
Layout: Jørgen Håland
Mediebruksgruppen
Reuters Digital News Report
Mediebruk, kultur og offentlig tilknytning: Informasjonsfrihet i "stordata’ens tidsalder"