For første gang har vi spurt hvor podkastbrukerne finner podkastene sine. At Spotify er mest brukt kan ha å gjøre med at det er en app mange nordmenn bruker – ifølge Kantar TNSs Medietrender 2020 bruker 68% av den norske befolkningen Spotify. Det gjør det til en lett app å bruke til podkast: Mange podkaster er tilgjengelige der og det hjelper også at Spotify har gjort dem mer synlige. I tillegg vet man hvordan appen fungerer, så det er bare å trykke på play og lytte i vei, i motsetning til andre podkastapper som man må laste ned og gjøre seg kjent med. Av dem som lytter til podkast, er det langt flere under 35 år (51 prosent) som bruker Spotify til podkast sammenlignet med dem over 35 år (31 prosent).
NRKs radioapp og YouTube deler andreplassen. Vi er overrasket over at 30 prosent bruker YouTube til å lytte til podkast. Det er ingen forskjell i bruk ut fra hverken alder eller kjønn. YouTube er imidlertid også et kjent medium, så kanskje vi her ser den samme effekten som hos Spotify.
Det er langt flere av dem over 45 år (48 prosent) som bruker NRKs radioapp til podkast, enn dem under 45 år (22 prosent).